درمان خشکی گردن بعد از بیدار شدن از خواب با تغییر حالت خوابیدن و بالش

درمان خشکی گردن

ممکن است دچار خشکی گردن در هنگام صبح باشید که چیزی بیشتر از خواب شبانه بد نیست. این احساس ممکن است نشانه دلایل مختلفی باشد. بیدار شدن با گردن خشک و دردناک می‌تواند روز شما را خراب کند. بخصوص اگر این وضعیت طولانی شود. همانطور که ممکن است درد گردن شما علائم مختلفی داشته باشد، می‌تواند دلایل مختلفی نیز داشته باشد. کارهای مختلف فراوانی وجود دارند که می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد این نوع گرفتگی عضله گردن در آینده، انجام دهید. وضعیت قرارگیری بدن خود در هنگام خواب را تغییر دهید، یک بالش جدید را امتحان کنید یا حتی ورزش کنید.

مراجعه به کلینیک تخصصی گردن دکتر فرخانی می‌تواند شما را از دلیل واقعی درد گردن خود آگاه کند. با دانستن علت خشکی گردن و گزینه‌های مختلف درمانی موجود برای خود، می‌توانید خواب شبانه خوبی داشته باشید و با احساس شادابی و نرمی بدن بیدار شده و روز بهتری داشته باشید. صبح‌ها دوش آب گرم بگیرید. گرم کردن و بخار دادن اغلب می‌تواند به شل کردن ماهیچه‌های گرفته کمک کند؛ بنابراین در هنگام آغاز روز، در گردن خود احساس بهتری خواهید داشت. کشیدن گردن هنگام صبح نیز می‌تواند انعطاف پذیری گردن شما را بازیابی کند. سعی کنید قبل از خروج از رختخواب بالا پایین چپ و راست را نگاه کنید. اگر درد گردن باقی ماند مصرف داروهای مسکن بدون نسخه طبق مجموعه دستورالعمل‌ها اشکالی ندارد. اگر درد گردن به صورت روزانه شما را آزار دهد، ممکن است پزشک مسکن‌هایی مانند ناپروکسن را برای کاهش درد به صورت اساسی و طولانی مدت پیشنهاد کند.جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت با شماره های ما تماس بگیرید.

چرا به گردن درد صبحگاهی دچار می شویم؟ 


این درد ممکن است هر دلیلی، از اسپاسم عضلانی گرفته، که باعث گره‌های منقبض شده در گردن می‌شود، تا وضعیت خوابیدن نامناسب، نبود حمایت بالش، علایم اولیه استئوآرتروز یا سردرد تنشی، داشته باشد. از آنجا که دلایل درد گردن تاثیر سنگینی بر فعالیت‌های روزانه بیمار، عادات خوابیدن و علائم فردی دارند، تنها پزشک است که باید برای بیمار تشخیص مناسبی دهد.

علائم عارضه خشکی گردن صبحگاهی چیست؟


افراد مختلف می‌توانند درد گردن را به اشکال مختلف تجربه کنند. ممکن است فردی به سادگی در هنگام خروج از رختخواب هنگام صبح، گردن خود را به دشواری حرکت دهد. علائم این درد در طول روز به تدریج بهبود می‌یابند. ممکن است درد این فرد با یک سردرد تنشی نیز همراه باشد، به این شکل که درد گردن نیز با درد تنشی در سر همراه باشد. بیمار ممکن است چیزی مانند گره را در پشت سر خود احساس کند که باعث دشواری حرکت دادن سر برای وی شود. از علائم و شدت آن‌ها یادداشت‌ برداری کنید تا پزشک بتواند تشخیص دقیق دهد.

برای درمان گردن درد بعد از خواب چه کنیم؟

گزینه‌های درمانی برای خشکی و درد گردن در هنگام صبح عبارتند از:

 درمان گرما و یا سرما

درمان گرما وسرما

سرما درمانی، کیسه‌های یخ با کاهش التهاب محلی به کاهش بسیاری از انواع خشکی گردن کمک می‌کند. گذاشتن یخ در طول ۲۴ تا ۴۸ ساعت اولیه شدت درد، معمولاً در کاهش التهاب بیشترین تاثیر را دارد. استفاده از گرما روی گردن می‌تواند جریان خون که باعث تغذیه بهتر ناحیه تحت درمان می‌شود را افزایش دهد. برخی بیماران یخ را ترجیح می‌دهند، در حالی که برخی دیگر گرما را بهتر می‌دانند. ممکن است هر دو به صورت متناوب نیز استفاده شوند.

کشیدن

کشیدن

کشش گردن تا حد امکان، به رفع خشکی و بازگرداندن گردن به دامنه حرکات طبیعی وسیع‌تر کمک می‌کند. در بسیاری از موارد خشکی گردن می‌تواند فوراً با انجام مجموعه‌ای از ورزش‌ها، به منظور کاهش تنش‌های ناشی از گرفتگی یا سفت شدگی ماهیچه‌های گردن، برطرف شود. عضلات جلویی و پشتی گردن را با خم کردن چانه به سمت قفسه سینه، بکشید. سپس چانه را به سمت بالا ببرید. این حرکات را چند دقیقه تکرار کنید. اگر این تمرین برای شما دردناک بد، سر را زیاد جلو و عقب نبرید، فقط آنقدر حرکت کنید که کمی کشش را احساس کنید.

تمرینات هوازی سبک

علاوه بر کشش، هر نوع تمرین هوازی کم اثری مانند راه رفتن، در کاهش هرگونه خشکی گردن در هنگام صبح مفید است. حتی اگر راه رفتن به طور مستقیم گردن را درگیر نکند به گردش اکسیژن در بافت‌های نرم از طریق ستون فقرات کمک می‌کند که باعث افزایش بهبودی می‌شود.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی

یک درمانگر فیزیکی می‌تواند به طراحی یک برنامه فیزیوتراپی، شامل تمرینات گردن و کشش، برای افراد کمک کند تا این برنامه را دنبال کنند. بعد از آموزش کارهایی که فرد باید انجام دهد، معمولاً وی می‌تواند با دنبال کردن تمرینات و حرکات کششی در خانه، گردن را قدرتمند و انعطاف پذیر نگه دارد.

داروها

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی NSAID) ها) که با کاهش التهاب عمل می‌کنند، معمولا اولین دستورالعمل درمان خشکی و دردناکی گردن هستند. رایج‌ترین گونه NSAID ها شامل (به عنوان مثال ادویل و مترین) و ناپروکسین ( به عنوان مثال ناپروسین) هستند.

ماساژ

ماساژ

ماساژ درمانی یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش خشکی گردن هنگام صبح است. اگر خود بیمار گردن خود را ماساژ می‌دهد باید از تکنیک‌های زیر استفاده کند:

  • گرم‌کردن پشت گردن با مالش از بالا به پایین به وسیله دست‌ها
  • مالش گردن با حرکات دایره‌ای روی آن که با فشار ملایم انگشتان صورت می‌گیرد. روی مناطقی که خشکی بیشتری دارند تمرکز کنید اما برای کاهش درد کل گردن را ماساژ دهید.
  • حرکات بالا و پایین برای گردن را برای چند دقیقه تکرار کنید.

تغییر وضعیت خواب

تغییر وضعیت خواب

دو وضعیت خوابیدن راحت‌ترین وضعیت برای گردن هستند: به بغل یا به پشت. اگر فرد به پشت می‌خوابد، برای حمایت از گودی طبیعی گردن یک بالش گرد انتخاب شود. با یک بالش مسطح‌تر، گردش سر را نرم کنید. این امر می‎تواند با قرار دادن یک رول گردنی کوچک درون روبالشی یک بالش مسطح‌تر و نرم‌تر، یا با استفاده از یک بالش خاص که دارای ساختار حمایت کننده گردن، به همراه یک فرورفتگی برای قرارگیری گردن باشد، محقق شود. در اینجا نکات اضافی برای افرادی که به پهلو و به پشت می‌خوابند ذکر شده است:

  • از یک بالشت پَر استفاده کنید که به آسانی با شکل گردن هماهنگ می‌شود. بالشت‌های پر به مرور زمان متلاشی می‌شوند از این رو باید به صورت سالانه یا زودتر تعویض شوند.
  • گزینه دیگر، شکل دادن سنتی بالش با مموری فوم است که با شکل گردن و سر هماهنگ می‌شود. برخی بالش‌های گردنی نیز با مموری فوم ساخته می‌شوند. سازندگان بالش‌های مموری فوم ادعا می‌کنند که به ایجاد هم ترازی مناسب در ستون فقرات کمک کرده‌اند.
  • از استفاده از بالش‌های بسیار بلند یا خشک که مانع انعطاف گردن شما در طول شب شده و باعث خشکی و درد گردن در صبح می‌شوند، اجتناب کنید.
  • اگر فردی روی پهلو بخوابد، باید با قرار دادن یک بالش بلندتر از سطح سر زیر گردن، ستون فقرات را صاف نگه دارد.
  • وقتی فردی راننده قطار، ماشین یا خلبان است، یا حتی فقط برای تماشا کردن تلویزیون تکیه داده است، یک بالش نعلی شکل می‌تواند از گردن او حمایت کرده و سر او را از افتادن به یک سمت در صورت چرت زدن باز دارد. اگر بالش پشت گردن بسیار بزرگ باشد، سر را به سمت جلو فشار خواهد داد.

خوابیدن روی شکم، ستون فقرات را فشرده می‌کند. زیرا کمر قوس برداشته و گردن به یک سو چرخانده می‌شود. وضعیت‌های خوابیدن ترجیحی، اغلب خیلی زود تبدیل به سبک زندگی می‌شوند و تغییر آنها بسیار مشکل است. لازم به یادآوری نیست که ما معمولا در همان وضعیتی که در ابتدا به خواب رفته‌ایم، از خواب بیدار نمی‌شویم. با این حال شروع خواب شبانه در وضعیت‌های حمایت شده و سالم روی پهلو یا به پشت، ارزش امتحان کردن را دارد.

راه های پیشگیری از خشکی گردن بعد از خواب


افراد می‌توانند هرشب قبل از رفتن به تخت خواب، به متوقف کردن درد گردن خود کمک کنند. سرمایه گذاری کردن روی یک تشک و بالش حمایت کننده، باعث هم ترازی مناسب گردن، سر و ستون فقرات در طول خواب می‌شود. ملاقات با یک ماساژور نیز می‌تواند برای دستیابی به کاهش درازمدت و پیشگیری از خشکی گردن در آینده، به افراد کمک کند. اگر درد گردن، نتیجه سردردهای تنشی یا استئوآرتروز است، درباره مراقبت‌های پزشکی پیشگیرانه که می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی کمک کند، با پزشک صحبت کنید. در نهایت انجام روزانه تمرین‌های انعطاف پذیری، می‌تواند به حفظ حرکات گردن فرد کمک کند، یوگا و کشش روزانه قبل از رفتن به تخت خواب نیز می‌تواند به کاهش تنش و پیشگیری از خشکی گردن کمک کند.

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است."