صدمات و آسیب های ورزشی به گردن

آسیب‌های ستون فقرات گردن می‌تواند در حین فعالیت‌های غیر کاری و ترومای پر انرژی رخ دهد، بنابراین قابل درک است که چرا آسیب گردن اغلب در فعالیت‌های ورزشی اتفاق می‌افتد. کشیدگی عضلات گردن، رگ به رگ شدن رباط‌ها و دیسک گردن به طور منطقی متداول هستند. میزان آسیب‌های نخاعی حین فعالیت‌های ورزشی، در درجه اول به دلیل بهبود تجهیزات ورزشی و آگاهی ورزشکاران از تکنیک‌ها (به خصوص در حرکت تکل (در فوتبال))، به طور قابل توجهی کاهش یافته است. آسیب‌های گردنی که فرد در اثر ورزش متحمل می‌شود باید بسیار جدی گرفته شوند، به خصوص اگر با علائمی از ضربه مغزی یا درد شانه‌ها و بازوها همراه باشند. کنترل زود هنگام درد همراه با تکنیک‌های مناسب توانبخشی و پیروی از بازگشت تدریجی به فعالیت کلیدهایی هستند که می‌تواند بیماران را به نقطه‌ای که می‌خواهند دوباره وارد فعالیت ورزشی شوند، برساند.

این احتمال وجود دارد که هر کسی به گردن خودش آسیب برساند، اما کسانی که فعالیت بدنی دارند (به ویژه ورزش‌های خاص تماسی) در معرض خطر بیشتری نسبت به دیگران هستند. در حالی که ورزشکاران و افراد ورزشی احتمالا سالم‌تر و قوی‌تر از عموم مردم هستند، فشار اضافی که حرکات تکراری و ورزش‌های تماسی می‌تواند بر روی سیستم‌های آنها داشته باشد، احتمال ایجاد سایش و گسیختگی، آسیب حاد گردن و گردن درد را افزایش می‌دهد. آسیب‌های ورزشی متداول هستند و می‌توانند خفیف یا جدی باشند. در صورتی که به آسیب دیدگی گردن خود (حتی پس از وارد شدن یک ضربه در یک بازی دوستانه فوتبال) مشکوک هستید، توصیه می‌شود به کلیینیک تخصصی گردن دکتر فرخانی مراجعه کنید تا نظر یک پزشک را در مورد بررسی وجود آسیب طولانی مدت جویا شوید. دکتر میزان آسیب را تعیین می‌کند و برنامه بهبودی بهینه برای سطح آسیب شما را طراحی می‌کند.جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت با شماره‌های ما تماس بگیرید.تماس بگیرید.

انواع


آسیب‌های گردن مربوط به ورزش را می‌توان در گروه‌های زیر طبقه بندی کرد:

 

چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد


اگر فرد هریک از علائم زیر را از آسیب گردن حین ورزش تجربه کند، باید به دنبال مشاوره پزشکی حرفه‌ای باشد:

  • گردن درد شدید
  • سرگیجه یا احساس بی ثباتی.
  • تاری دید یا تغییر در بینایی
  • احساس درد ناشی از آسیب گردن در شانه‌ها و یا بازوها، به ویژه اگر علائم در عرض 24 ساعت کاهش نیابند.
  • احساس"سوزن و سوزن شدن" (پارستزی) یا "از دست دادن احساس" (بی‌حسی) در بازو یا دست

تشخیص


برای تشخیص دقیق علت مشکل در اعصاب، استخوان‌ها و بافت‌های گردن بیمار، ممکن است روش تصویربرداری اشعه ایکس، MRI یا سی تی اسکن مورد نیاز باشد.

درمان


بسیاری از روش‌های درمانی مختلف آسیب گردن کمک می‌کند تا درد گردن، علائم کشش یا رگ به رگ شدن گردن را کاهش دهد. این درمان‌ها عبارتند از:

داروها

دو نوع داروی ضد درد مانند ضدعفونی کننده‌هایی چون آسپیرین، استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (Motrin) ممکن است برای کاهش گردن درد خفیف کافی باشد. اما از مصرف آسپرین برای کودکان زیر 19 سال اجتناب کنید. اگر داروهای ضد درد موثر‌ واقع نشوند، با پزشک صحبت کنید. پزشکان بیمار را کنترل خواهند کرد. پزشک ممکن است با توجه به علائم شما یک داروی قوی‌تر یا آرامبخش عضلانی تجویز کند. تزریق کورتیکواستروئید ممکن است به کاهش گردن درد و تورم کمک کند.

سرما یا گرما درمانی

روش دیگر کاهش تورم این است که یخ را در حدود 15 الی 20 دقیقه در یک زمان مشخص روزانه چند بار در چند روز اول پس از آسیب دیدگی گردن در ناحیه دردناک گردن بیمار بگذارید. یک حوله یا پارچه بین بسته یخ و پوست بیمار قرار دهید. بعد از چند روز بیمار می‌تواند اگر در گردن او احساس خوبی ایجاد می‌کند، بجای بسته یخ از پد حرارتی استفاده کند.

تمرینات

هنگامی که گردن بیمار احساس بهتری پیدا کرد، در مورد برخی از حرکات کششی آسان از پزشک بپرسید. کشیده نگه داشتن گردن بیمار و تمرینات نرم می‌تواند دامنه حرکت بیمار را افزایش دهد. گردن را به آرامی به یک طرف و سپس به طرف دیگر خم کنید. در حدود 30 ثانیه در هر طرف در همین حالت باقی بمانید.

فیزیوتراپی

درمانگر فیزیوتراپ ممکن است روش‌های درمانی مانند اولتراسوند، گرما یا یخ را برای آسیب‌های گردن مرتبط با ورزش ارائه دهد. فیزیوتراپیست ممکن است تمرین‌های کششی مانند traction (با استفاده از وزنه‌ها و صفحات مخصوص برای کشش گردن بیمار) را توصیه کند.

گردنبند طبی

گردنبند طبی یک درمان کوتاه مدت برای کمک به نگه داشتن بافت دردناک و حساس گردن در هنگام بهبودی است. یک گردنبند طبی می‌تواند درد گردن و قسمت بالای پشت را از طریق تسکین اسپاسم عضلانی و خستگی گردن، کاهش دهد.

ماساژ

هر شاخه‌ای از ماساژ درمانی می‌تواند تاثیر مثبتی بر کاهش آسیب گردن داشته باشد. اگر بیمار بتواند الگوهای تکراری که ممکن است موجب این آسیب شده باشد را تغییر دهد، درمان‌های ماساژ درمانی حتی مفیدتر نیز هستند. ماساژ درمانی زمانی که در یک سری جلسات پیشرونده انجام شود که به تدریج با حساسیت کمتر و عمیق‌تر کار می‌کنند، موثرتر است.

پیشگیری


دوچرخه سواری

از آنجایی که بسیاری از آسیب‌های دوچرخه سواری آسیب‌های سر هستند، استفاده مناسب از کلاه ایمنی نیز می‌تواند به جلوگیری از آسیب‌های نخاعی گردن کمک کند. ضروری است که این کلاه ایمنی مناسب باشد و دوچرخه سوار بند کلاه را بسته و محکم کند تا در هنگام سوار شدن یا پیاده شدن نیفتد. سایر نکات پیشگیری از آسیب‌های نخاعی گردن رحم عبارتند از:

  • کودکان زیر سن یک سال نباید بر روی یک دوچرخه قرار گیرند: در این سن گردن کودک به اندازه کافی قوی نیست که بتواند وزن یک کلاه ایمنی را بر روی سر خود تحمل کند.
  • حداقل با فاصله 3 پا از اتومبیل‌های پارک شده دوچرخه سواری کنید، تا در صورتی که درب یک اتومبیل باز شد آسیب نبینید.
  • در هنگام دوچرخه سواری از هدفون استفاده نکنید.
  • در هر زمانی از قوانین ترافیک محلی پیروی کنید.
  • هرگز هنگام دوچرخه سواری برای تجربه یک سواری آزاد دست خود را به وسایل نقلیه در حال حرکت نگیرید.
  • برای نشان دادن جهتی که می‌خواهید به آن سمت بپیچید، از علامت‌های دستی استفاده کنید.

فوتبال

  • بازیکنان فوتبال باید قبل از بازی حرکات نرمشی و کششی کافی برای عضلات سر و گردن دریافت کنند.
  • مربیان باید برای آسیب‌های نخاعی گردن احتمالی آمادگی داشته باشند. کل کارکنان باید بدانند که در چنین مواردی چه کاری باید انجام دهند، زیرا آماده بودن و آگاهی کامل ممکن است در جلوگیری از ایجاد معلولیت دائمی بسیار موثر باشد.
  • قوانین ممنوعیت درگیری باید در تمرین و بازی‌ها اجرا شود.

اسکیت بورد یا اسکیت سرعت این‌لاین

  • اسکیت یا اسکیت بورد خود را برای وجود هرگونه بخش آسیب دیده و جایگزینی آن قبل از استفاده مجدد، بررسی کنید.
  • همیشه کلاه ایمنی بپوشید و آن را محکم به سر خود ببندید.
  • سطوح ناهموار، سنگ‌ها، شیارها، آثار مخروبه و ترک‌های مسیر را بررسی کنید.
  • لباس ورزشی، زانوبند و آرنج‌بند، مچ‌بند و دستکش مناسب بپوشید.

شنا یا غواصی

  • در آب با عمق کمتر از 12 فوت یا در استخرهای بالای زمین شیرجه نزنید. قبل از شیرجه زدن، عمق و وجود آوار در آب را بررسی کنید.
  • از تمام قوانین و علائم هشدار دهنده پارک‌های آبی، استخرهای شنا و سواحل عمومی پیروی کنید.
  • هنگامی که می‌خواهید برای اولین بار در هر آبی شنا کنید، ابتدا در آن آب راه بروید.
  • هیچ کس را درون آب هل ندهید یا کسی را به درون آب نکشید و اجازه ندهید کودکان این کار را انجام دهند.