درمان گردن درد عصبی و اسپاسم عصبی گردن با قطع عادات غلط مثل سیگار کشیدن

گردن درد عصبی

درد عموما توسط یک واکنش خودکار در عضلات و / یا سیستم عصبی، بعد از تجربه آسیب در بدن ایجاد می‌شود. با این حال، دردهای مربوط به فشار و اسپاسم در گردن معمولا نتیجه اضطراب احساسی است که عضلات و اعصاب اصلی در ستون فقرات، شانه‌ها، و گردن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

داشتن استرس یا ترس زیاد، تا حدی که باعث افزایش هیجانات جسم شود، حتی اگر موقتی باشد، آسیب بزرگی به بدن شما وارد می‌کند. از سوی دیگر، تنش طولانی مدت می‌تواند تاثیری ایجاد کند که به سرعت افزایش یافته و منجر به درد گردن مزمن شود. به دلیل تاثیر مضر بالقوه‌ای که استرس می‌تواند بر بدن داشته باشد، منطقی است که قبل از آنکه وضعیت از کنترل خارج شود، درمان‌های درد گردن را در نظر بگیرید. شما می‌توانید روند بهبود خود را با کاهش استرس، تمرین تنفس آرام، افزایش استراحت و آرامش، و عدم نگرانی در مورد این احساس، سرعت ببخشید.

اکثر پزشکان برای درد گردن و اسپاسم جزئی مربوط به استرس، مراقبت‌های فردی شامل استراتژی‌های مقابله با احساسات، تغییرات تغذیه و تکنیک‌های اصلاح وضعیت قرارگیری بدن را توصیه می‌کنند. داشتن نقش فعال در درمان درد گردن می‌تواند به بازگشت سریعتر شما به زندگی عادی کمک کند. اگر درد گردن شما کاهش پیدا کند، اما بعد از چند هفته دوباره بازگردد، می‌توانید به کلیینیک تخصصی گردن دکتر فرخانی مراجعه کنید تا گردن شما مورد بررسی قرار گیرد. پزشک می‌تواند توضیح دقیق‌تری درباره علائم اضطراب، دلیل اینکه تنش تا مدت‌ها پس از از بین رفتن واکنش استرسی باقی می‌ماند، موانع مشترک برای بهبودی و از بین بردن علائم، و استراتژی‌های بهبود و نکات بیشتر به شما بدهد.

در کلینیک تخصصی گردن دکتر فرخانی پس از معاینه، بهترین و مناسب ترین شیوه درمان گردن درد و اسپاسم عصبی گردن به شما پیشنهاد خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو وقت با شماره های ما تماس بگیرید.

دلایل درد گردن و اسپاسم عصبی چیست؟


علت اصلی درد گردن تنش است. در طول دوره‌های اضطراب شدید، تنش عضلات بیمار به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. تنش عضلانی، ماهیچه‌ها را به ویژه در شانه‌ها، کمر و گردن منقبض می‌کند. هرچه بیمار اضطراب بیشتری را تجربه کند، تنش‌های او می‌تواند موجب درد و ناراحتی قابل توجه‌تری شود.

یکی از مسائل مرتبط با این موضوع، ذهنیت افراد دچار اضطراب است. بسیاری از افراد در دوره زمانی استرس، در گردن خود دچار تنش عضلانی هستند. اما کسانی که اضطراب بیشتری دارند، بیشتر مستعد ابتلا و تمرکز بر آن هستند. افراد دچار اضطراب به طور ناخواسته و طبیعی، تمایل به تمرکز بر احساسات منفی دارند، بنابراین این درد گردن یکسان، در افراد دچار استرس، نسبت به کسانی که اضطراب ندارند، شدت بیشتری می‌یابد؛ حتی اگر این درد واقعا در هر دو فرد یکسان باشد.

علائم گردن درد و اسپاسم عصبی گردن


  • ممکن است در گردن، کمر، شانه‌ها، یا پشت و بالای سر احساس تنش، گرفتگی، خشکی و یا درد داشته باشید.
  • ممکن است بیمار احساس کند که یک نوار تنگ اطراف سر او را گرفته است.
  • دیگران این درد را به صورت فشار، تنش، خشکی یا درد در گردن، کمر، شانه‌ها، یا پشت و بالای سر توصیف می‌کنند.
  • ممکن است احساس سنگینی یا انقباض در بالای سر یا فشار درون سر وجود داشته باشد.
  • بسیاری از افرادی که این علائم را تجربه می‌کنند سعی می‌کنند به گردن خود «ضربه بزنند» یا گردن خود را بچرخانند به امید اینکه تنش، سفتی یا درد گردن را کاهش دهند.

چگونه درد و اسپاسم گردن ناشی از اضطراب را کاهش دهیم؟


به طور کلی هنگامی که اضطراب از طریق تنش عضلانی، باعث درد گردن می‌شود؛ بهترین کاری که می‌توان انجام داد این است که اول تنش عضلانی و دوم اضطراب را کاهش دهیم . برای از بین رفتن اکثر علائم اضطراب نیاز است که بیمار مستقیما به اضطراب پاسخ دهد؛ اما تنش عضلات معمولا باقی می‌مانند، بنابراین ممکن است درمان بیشتر، مفید باشد. موارد زیر را در نظر بگیرید:

استراحت دادن گردن

استراحت دادن گردن

ممکن است بنظر ساده باشد، اما استراحت کردن یک روش بسیار موثر برای درمان گردن درد عصبی است. یکی از راه‌های یادآوری کردن به خود برای محدود کردن حرکات گردن، پوشیدن یک اسپلینت یا گردنبند طبی است. با گذشت زمان، عضلات و مفاصل گردن شروع به بهبودی می‌کنند، تورم آنها کاهش می‌یابد و حتی ممکن است بتوانند به محدوده‌ی طبیعی حرکات بازگردند. چند ساعت خواب اضافه راه طبیعی بدن، برای درمان خود است. داشتن خواب اضافه، هر شب، باید برای بیماران درحال بهبودی تبدیل به عادت شود. چند ساعت استراحت اضافی بدن، باید به کاهش قابل توجه علائم درد گردن کمک می‌کند. اگر بیمار همیشه رو به شکم می‌خوابد، تغییر وضعیت بدن در هنگام خواب را نیز در نظر بگیرید. افرادی که روی شکم می‌خوابند، نسبت به افرادی که روی پهلو می‌خوابند بیشتر مستعد تجربه مشکلات گردن هستند.

داروها

داروها جهت کاهش گردن درد

داروها می‌توانند درد گردن عصبی و التهاب بافت نرم را کاهش دهند. تسکین درد به بیمار اجازه می‌دهد گردن خود را به آرامی حرکت دهد، بنابراین بیمار می‌تواند تمرین‌های آسان را شروع کرده و روند بهبودی را آغاز کند. مسکن‌های درد، آرامبخش‌های عضلانی و داروهای ضد افسردگی معمولا برای درد گردن استفاده می‌شود.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی جهت کاهش گردن درد

در برخی موارد، ممکن است یک درمانگر فیزیکی در انجام گرما درمانی یا یخ درمانی، تحریک الکتریکی، کشش گردنی، ماساژ، و تمرین برای از بین بردن بعضی از علائم، به بیمار کمک کند.

ماساژ

ماساژ درمانی برای کاهش گردن درد

ماساژ یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش درد در گردن است. بیمار می‌تواند خودش ماساژ را انجام دهد و قدری درد را کاهش دهد، اما درخواست از دیگران برای مالش عضلات واقعا می‌تواند به بیرون راندن برخی از تنش‌ها و برخی از استرس‌هایی که این نوع درد گردن را ایجاد می‌کنند، از بدن کمک کند .

دوش/ حمام آب داغ

گرما نیز برای تنش عضلات بسیار آرامش بخش است. حمام آب گرم بسیار ایده‌آل است، اما بیمار می‌تواند یک دوش آب گرم را نیز در نظر بگیرد و به سادگی آن قدر زیر آن باقی بماند تا عضلات گردن گرم شوند. گرما، باقی ماندن عضلات در تنش را سخت‌تر می‌کند و در بعضی موارد آب و بخار ممکن است آرامش دهنده و رفع کننده اضطراب باشند. علاوه بر این، اضافه کردن کمپرس‌های آب داغ یا سرد می‌تواند در طول ماساژ، بهبود سریعتری را فراهم کند.

ورزش کردن

اگر بیمار عضلات پایین کمر تا بالای گردن را بکشد، ممکن است درد ناشی از استرس بسیار سریعتر کاهش یابد. چند تمرین کششی موثر وجود دارد که به شدت توسط پزشکان توصیه می‌شود. این تمرین‌های سبک را می‌توان به راحتی در خانه و بدون نیاز به تجهیزات خاص انجام داد.

عادات ناسالم خود را کنار بگذارید

ممكن است سیگار کشیدن به خاطر دلايل کاملا روشنی مضر باشد، اما نوشیدن كافئین قبل از خواب ممكن است اثرات منفی اساسی داشته باشد كه بیمار از آن آگاه نیست. محرک‌های قبل از خواب می‌توانند تنش غیرضروری در سیستم عصبی و / یا اسکلتی عضلانی ایجاد کنند، که منجر به گردن درد ناشی از استرس می‌شود، حتی اگر بیمار همیشه در وضع روحی خوبی قرار داشته باشد.

تمرین یوگا را امتحان کنید

انجام ورزش یوگا، چه بیمار برای انجام آن به باشگاه برود، چه آن را در خانه انجام دهد، می‌تواند به کاهش فشار خون، کاهش درد عضلانی و کاهش استرس کمک کند. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهند که تنها چند دقیقه یوگا می‌تواند به شدت سلامت کلی و توانایی مقابله با استرس را بهبود بخشد.

طب سوزنی

طب سوزنی کمک می‌کند تا عمیقا ماهیچه‌های گردن و شانه را آرام کنید، التهاب را کاهش دهید و سیستم عصبی را که به کاهش درد و تحریک بهبودی کمک می‌کند، متعادل کنید. طب سوزنی حتی پس از پایان دوره درمان، منجر به تسکین درازمدت می‌شود.

رژیم

رژیم غذایی برای کاهش گردن درد

چند غذای غنی از کلسیم مانند سبزی‌های تیره و دارای برگ مانند اسفناج و کلم بروکلی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بیمار همچنین می‌تواند دانه‌های کنجد، لبنیات کم چرب و جلبک دریایی را نیز به غذای خود اضافه کند.

  • اگر بیمار با اضافه کردن این موارد به رژیم غذایی خود مشکل داشته باشد، می‌تواند سعی کند یک مکمل کلسیم مصرف کند. این مکمل در اکثر فروشگاه‌های غذاهای بهداشتی و داروخانه‌ها یافت می‌شود. در صورتی که بیمار مطمئن نیست چقدر از مکمل را باید مصرف کند با پزشک مشورت کنید. هرگز بیشتر از دوز توصیه شده را مصرف نکنید.
  • بیمار همچنین می‌تواند غذاهای غنی شده با کلسیم را به رژیم غذایی خود اضافه کند، مانند آب پرتقال تقویت شده با کلسیم.

اضافه کردن چند عنصر غنی از پتاسیم به رژیم غذایی بیمار می‌تواند به بهبود عملکرد اعصاب و کاهش علائم درد گردن کمک کند.

  • غذاهایی که غنی از پتاسیم هستند، زردآلو، موز، آووکادو و آجیل مانند بادام زمینی و گردو هستند. این مواد را هر روز به اسموتی‌های صبحگاهی یا سالادهای حاوی این منابع خوشمزه پتاسیم اضافه کنید.
  • کمبود پتاسیم باید توسط پزشک تشخیص داده شود. برای کمک به کمبود پتاسیم، پزشک ممکن است مکمل پتاسیم را تجویز کند.