مشکلات گردن در کاربران موبایل (گردن درد مویایل، تکست نک)

تکست نک یا گردن موبایلی اصطلاحی است که گردن درد و آسیب ناشی از نگاه کردن به پایین در هنگام کار طولانی مدت و مکرر با تلفن همراه، تبلت یا دیگر وسایل بی سیم را توصیف می‌کند. البته، حالت خمیدگی گردن فقط در هنگام خم شدن به پایین و کار با وسایل وایرلس ایجاد نمی‌شود. تمام افراد سال‌های بسیاری در هنگام درس خواندن خم شده‌اند. مشکل خم شدن به پایین و کار با وسایل وایرلس این است که شخص را درگیر فعالیت بیشتر کرده و باعث می‌شوند فرد بیشتر به پایین نگاه کند- و افراد نیز مدت زمان بیشتری، بدون تغییر حالت به پایین نگاه می‌کنند. مشکل تکست نک نگران کننده است زیرا باعث آسیب دائم به مهره‌های گردن کودکان کوچک و در حال رشد شده و منجر به گردن درد مادام العمر می‌گردد. اگر فرد در حالت مناسب بنشیند می‌تواند از ایجاد تکست نک جلوگیری کند اما اگر فرد در حال حاضر از تکست نک رنج می‌برد، برای کاهش درد باید حرکات کششی ابتدایی و پیشرفته را انجام دهد.

اگر به تکست نک مبتلا هستید، مراجعه به کلینیک تخصصی گردن دکتر فرخانی به منظور درمان مناسب می‌تواند در مدیریت درد به شما کمک کرده و تحرک عمومی شما را بهبود بخشد. همچنین پزشک آزمایش‌های مختلفی برایتان تجویز می‌کند تا علت گردن درد و هر گونه مشکل یا بیماری‌ موجود تشخیص داده شود.

برای جلوگیری از پیشرفت یا شروع گردن درد، می‌توانید در خانه کارهایی انجام دهید. سعی کنید با چشم‌ها به تلفن همراه، تبلت یا دیگر وسایل بی سیم نگاه کنید و با گردن روی آنها خم نشوید. سر، گردن و شانه‌های خود را در حالت مستقیم قرار داده و فقط با چشم به تلفن همراه، تبلت یا دیگر وسایل بی سیم نگاه کنید. همچنین می‌توانید ورزش‌های تقویت گردن نیز انجام دهید. همچنین برخی از افراد از برخی از دیگر روش‌های درمانی مفید مانند فیزیوتراپی و کایروپراکتیک نیز استفاده می‌کنند. جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت با ما تماس بگیرید.

علائم

معمولا تکست نک باعث گردن درد و سفتی گردن می‌شود. بعلاوه، خم کردن سر و نگاه کردن روزانه به تلفن همراه باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود که عبارتند از:

  • درد قسمت فوقانی کمر که از یک درد مزمن و آزار دهنده تا اسپاسم‌های عضلات فوقانی کمر متفاوت است.
  • درد و سفتی شانه، که احتمالا منجر به اسپاسم دردناک عضله شانه می‌شود.
  • اگر یکی از اعصاب گردن تحت فشار قرار گیرد، احتمالا درد و دیگر علائم عصبی ‌در بازوها و دست‌ها به وجود می‌آید.
  • سفتی گردن یا مشکل در بالا بردن سر پس از نگاه کردن طولانی مدت به پایین.
  • ضعف دست‌ها یا بازوها.
  • احساس بی حسی یا سوزش در بازوها، دستها یا انگشتان.

 

عوارض

تکست نک معمولا زمانی ایجاد می‌شود که در هنگام کار با گوشی‌های هوشمند، گردن به جلو و پایین خم باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که نوشتن و فرستادن پیام‌های متنی برای گردن بدتر از سایر کارهای معمول تلفن‌های همراه است. به عنوان مثال، زاویه سر در هنگام نوشتن پیام کوتاه بیشتر از جستجو در وب یا تماشای ویدئو بود. معمولا در هنگام ارسال پیام کوتاه و استفاده از تلفن‌های همراه، زاویه 60 درجه و یا بیشتر است. قرارگیری در این حالت برای چندین ساعت باعث افزایش فشار وارده به دیسک‌های بین مهره‌ای گردن و در نتیجه بیرون زدگی یا تورم دیسک گردن و گردن درد می‌شود.

نگرانی های خاصی در مورد تاثیر بالقوه‌ی استفاده از این وسایل بر سلامت نوجوانان وجود دارد– زیرا نوجوانان بیشتر از دیگران از پیام‌های متنی استفاده می‌کنند و ستون فقرات آنها هنوز در حال رشد است. حالت قرارگیری سر و گردن در هنگام نوشتن پیام‌های متنی باعث ایجاد مشکلات بسیاری، از جمله تغییرات آرتریتی یا ساییدگی مهره‌های ستون فقرات، برجستگی استخوان، و تغییر شکل عضلات می شود.

درمان                              

فیزیوتراپی

متخصصان طب فیزیکی استفاده از روش‌هایی مانند اولتراسوند، سرما یا گرما را برای درمان درد گردن پیشنهاد می‌کنند اما از آنجا که مشکل گردن در اثر وارد شدن فشار فیزیکی شدید بر گردن ایجاد شده است، فواید این گونه روش‌های درمانی بسیار ناچیز و کوتاه مدت خواهد بود.

از آنجا که تکست نک در اثر خم شدن سر به جلو در هنگام استفاده از موبایل ایجاد می‌شود، درمانگران طب فیزیکی به بیمار کمک می‌کنند تا متوجه‌ی علت و رابطه‌ی بین حالت قرارگیری در هنگام استفاده از تلفن همراه و درد شوند.

 زمانی که فرد، درمان با طب فیزیکی و مدیریت درد ناشی از تکست نک را شروع کرد، باید توجه کند که علائم خیلی زود برطرف می‌شوند. فرد پس از سه تا چهار هفته درمان با طب فیزیکی، هیچ دردی را در گردن خود احساس نخواهد کرد.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های طب فیزیکی، یادگیری روش‌های پیشگیری از ایجاد تکست نک در آینده است. متخصصان طب فیزیکی باید اهمیت قرارگیری سر در حالت مناسب هنگام کار با تلفن همراه و انجام ورزش‌های منظم برای قرارگیری گردن در بهترین حالت ممکن را به افراد آموزش دهند. همچنین متخصص طب فیزیکی باید به بیماران آموزش دهد که اگر تکست نک مجددا برگشت، ابتدا چه کاری باید انجام دهند.

کایروپراکتیک

یکی دیگر از راه حل‌های عالی برای درمان تکست نک، استفاده از کایروپراکتیک است. از آنجا که تکست نک معمولا باعث انحنا و عدم تقارن ستون فقرات می‌شود، استفاده از کایروپراکتیک برای درمان آن بسیار مفید است. متخصص کایروپراکتیک می‌تواند با دستکاری ستون فقرات دوباره مهره‌ها را تراز کرده و باعث رفع درد و بازگشت سلامت به ستون فقرات شود. از آنجا که افراد معمولا نمی‌خواهند استفاده از وسایل ساخته شده توسط تکنولوژی جدید را متوقف کنند، انجام معاینه پزشکی مرتب و منظم برای تراز نگه داشتن ستون فقرات و رفع درد مفید خواهد بود.

حرکات ورزشی

رو به جلو نگه داشتن گردن در هنگام کار با موبایل باعث تکست نک می‌شود، بنابراین پزشک حرکاتی ورزشی به بیماران آموزش می‌دهد که فشار وارد شده به گردن را خنثی می‌کنند. ورزش‌های مناسب برای تکست نک عبارتند از:

دو طرف گردن را بکشید. بازوی راست را خم کرده و آن را پشت کمر قرار دهید. چشم‌ها رو به جلو باشند، و گوش چپ را تا نزدیک شانه‌ی چپ ببرید. با استفاده از دست چپ، فشار وارده به گردن را کمی افزایش دهید- گردن را نکشید بلکه فقط دست خود را روی سر قرار داده و وزن دست را به کشیدگی اضافه کنید. 20 تا 30 ثانیه در این حالت بمانید، و سپس همین حرکت را برای سمت دیگر انجام دهید.

پیشگیری

وسیله را هم سطح با چشم نگه دارید

تا جایی که می‌توانید تلفن همراه را هم سطح با چشم‌ها نگه دارید تا دفعات کمتری مجبور باشید به پایین نگاه کنید. لپ تاپ و تبلت را به جای حالت lap، روی حالت tabletops تنظیم کنید. سعی کنید نوار جستجو هم سطح با چشمانتان قرار گیرد. وسیله را روی یک پایه نصب کنید یا از یک کتاب، کوله پشتی یای یک شیء سنگین به عنوان پایه استفاده کنید. محل کارتان در خانه یا اداره را به نحوی تنظیم کنید که از ارگونومیک سالمی برخوردار باشد.

پس از هر 20 تا 30 دقیقه کار با وسیله، کمی استراحت کنید

اگر فردی باید مدت زیادی را با تلفن همراهش کار کند، باید به طور منظم استراحت کند. فرد باید بلند شده، کمی قدم زده و حرکات کششی گردن را انجام دهد. اگر فرد به یادآوری نیاز دارد، باید آلارم گوشی را تنظیم کند تا هر 20 تا 30 دقیقه یکبار زنگ بزند.

مراقب خم شدن سر و گردن به جلو باشید

چند روز به نحوه‌ی قرارگیری سرتان دقت کنید. توجه کنید که آیا در هنگام رانندگی، تایپ، یا استفاده از تلفن همراه، سر و گردن به جلو خم می‌شوند. سعی کنید سر را در حالت صحیح و چانه را موازی با زمین بگیرید.

در صورت امکان از هندز فری استفاده کنید

برای اجتناب از نگاه کردن به پایین در هنگام کار با تلفن همراه، از نرم افزارهای تبدیل کننده‌ی صدا به متن استفاده کنید. استفاده از هندز فری، در صورت امکان، باعث کاهش زمان خم شدن و نگاه کردن به پایین بر روی تلفن همراه می‌شود.

چه زمانی به کمک‌های بیشتر نیاز است 

در برخی مواقع درد و مشکل حرکت گردن هفته‌ها یا ماه‌ها پس از درمان تکست نک باقی می‌ماند. علائم و نشانه‌هایی وجود دارد که نشان دهنده‌ی مشکلات شدیدتر بوده و در صورت مشاهده‌ی این نشانه‌ها، بیمار باید حتما به پزشک مراجعه کند. این علائم عبارتند از:

  • ضعف حاد شانه‌، بازو، ساعد یا دست‌
  • از دست دادن قابل توجه تعادل یا مشکل در راه رفتن
  • مشکل در انجام فعالیت‌های حرکتی ظریف مانند نوشتن یا بستن یک دکمه
  • سردرد شدید

به یاد داشته باشید که معمولا احتیاط شرط عقل است، بنابراین اگر فرد احساس کرد که درمان تکست نک به خوبی پیش نمی‌رود، باید فورا به دنبال کمک‌های‌ پزشکی باشد.