درمان‌های موثر گردن درد با طب سنتی، دارو‌های گیاهی و درمان خانگی

گردن دارای آناتومی پیچیده و دامنه حرکتی بسیار وسیعی است و برای آنکه کارایی خوبی داشته و از تمامی حرکات ممکن بدن پشتیبانی کند باید در سلامت کامل باشد. زمانی که گردن شما درد می‌کند، طبیعتاً تکان دادن گردن در هر جهتی می‌تواند درد را تشدید کند و انجام دادن کارهای روزانه برایتان مشکل می‌شود. گردن درد می‌تواند علل بسیار مختلفی داشته باشد. عمده‌ترین دلیل بروز گردن درد، تنش‌های عضلانی و کشیدگی رباط‌ها است که اغلب به علت قرارگیری بدن در حالت نامناسب (هنگام نشستن، ایستادن و ...)، کار طولانی مدت پشت میز بدون استراحت، خوابیدن در حالت بد و تکان‌های شدید در ورزش رخ می‌دهد. در اغلب موارد، درد گردن موضوع جدی نیست و می‌توان با استفاده از درمان‌های طبیعی و خانگی به نحو موثر و ایمن آن را درمان کرد. اگر درد گردن بیشتر از یک هفته ادامه پیدا کرد و یا این درد بسیار شدید بوده و با علائم دیگری مانند برآمدگی در گردن، تب، تورم غدد، استفراغ و حالت تهوع و یا درد در شانه‌ها همراه بود، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

اگر کردن درد شما بر اثر فشار‌های روزمره، حالت بد قرارگیری بدن و یا ورزش ایجاد شده است، می‌توانید با انجام برخی اقدامات ساده در خانه، درد خود را تسکین دهید. شاید فوری‌ترین چیزی که شما به آن نیاز دارید این باشد که با روشی درد خود را در خانه تسکین دهید اما باید به یاد داشته باشید که باید علت بروز گرد درد را تشخیص داده و با پیشگیری از بروز مجدد گردن درد، این مشکل را در کوتاه‌ترین زمان و به موثرترین شیوه حل کنید. اگر درد گردن شما ناشی از یک مشکل یا بیماری زمینه‌ای باشد لازم ست که به کلینیک تخصصی گردن دکتر فرخانی مراجعه کنید تا پزشکان متخصص، بهترین روش درمانی که برای شرایط خاص شما مناسب است را به شما پیشنهاد دهند. روش‌های درمانی می‌تواند شامل دارو درمانی یا فیزیوتراپی باشد. جهت دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

درمان خانگی گردن درد


استفاده از پشتی مناسب

ممکن است عادات بدی که در خوابیدن دارید موجب درد گردن شما شده باشند. خوابیدن در حالت بد یا استفاده از پشتی که راحت و مناسب نیست موجب می‌شود که راستای قرارگیری گردن در هنگام خواب نامناسب باشد. بهترین حالت خوابیدن برای گردن، خوابیدن به پشت یا به پهلو است. انتخاب پشتی مناسب نیز در پیشگیری از گردن درد بسیار موثر است. برای انتخاب پشتی مناسب به نکات زیر توجه کنید:

  •  از پشتی پر یا فوم مموری استفاده کنید که به راحتی به فرم سر و گردن شما در می‌آید.
  •  از استفاده از چندین پشتی که ارتفاع زیادی دارند خودداری کنید. این کار موجب می‌شود گردن شما در طول شب حالت خمیده و گرفته داشته باشد.
  •  اگر عادت دارید به پهلو بخوابید، برای آنکه ستون فقرات شما در هنگام خواب صاف باشد، باید پشتی انتخاب کنید قسمتی از آن که زیر گردن قرار می‌گیرد بلندتر از قسمتی باشد که زیر سر قرار می‌گیرد.

کمپرس سرد و گرم

در مورد این که بیمار باید از کمپرس سرد یا گرم استفاده کند، ملاحظات زیادی وجودی دارد. در واقع کمپرس سرد برای درمان آسیب بهتر است در حالی که کمپرس گرم برای کشیدگی عضله یا رباط‌ها بهتر است. اگر یکی از عضلات گردن شما کشیده شده است، بعد از این که تورم ابتدایی گردن از بین رفت، از کمپرس گرم استفاده کنید. اگر به آسیب‌های مانند آسیب شلاقی گردن دچار شده‌اید از کمپرس سرد استفاده کنید.

ماساژ

ماساژ دادن گردن و عضلات اطراف آن موجب از بین رفتن تنش در عضلات گردن می‌شود. حتی انجام دادن مقدار کمی ماساژ ملایم کرانیال می‌تواند موثر باشد چرا که سر و گردن بسیار برهم موثر هستند. انجام دادن مرتب و منظم ماساژ موجب می‌شود که عضلات گردن انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند و در نتیجه احتمال کشیده شدن عضلات یا رباط‌های گردن در آینده کمتر شود.

ورزش گردن

حرکات ورزشی بسیاری هستند که برای تسکین درد گردن مفید هستند. این ورزش‌ها عضلات گردن و بالای کمر را تقویت کرده و موجب ثبات بیشتر آن‌ها می‌شود. انجام ورزش همچنین موجب کاهش تنش‌های عضلانی می‌شود. دو نوع ورزش خاص گردن هستند که در تسکین درد گردن یا پیشگیری از بروز آن بسیار موثر هستند. بهتر از قبل از انجام این ورزش‌ها کمپرس گرم و مرطوب روی گردن خود بگذارید.

  •  به آرامی گردن خود را به صورت دایره‌وار حرکت دهید. این حرکت را در هر دو جهت ساعت‌گرد و پادساعت‌گرد انجام دهید. این کار به آزادسازی گرفتگی عضلات گردن کمک می‌کند. انجام این حرکت در ابتدا موجب درد خفیف می‌شود اما در نهایت به رفع اسپاسم عضلانی و بهبودی گردن کمک می‌کند.
  •  همچنین می‌توانید گردن خود را به آرامی به سمت جلو و عقب و چپ و راست خم کنید.
    هر تمرین را در هر نوبت 5 بار تکرار کنید و در هر روز 3 بار این تمرین را انجام دهید. اگر انجام این حرکات بسیار دردناک است، آن‌ها را انجام ندهید و به پزشک مراجعه کنید.

آب درمانی

هیدروتراپی روش موثر دیگری برای درد گردن است. شما می‌توانید این کار را به آسانی در خانه انجام دهید. فشار آب بر روی قسمت مورد نظر از بدن موجب تسکین درد می‌شود.

  •  زیر دوش آب گرم بروید و بگذارید برای 10 دقیقه آب گرم دوش روی گردن شما بریزد.
  •  سپس آب را سر کنید و برای 30 تا 60 ثانیه بگذارید آب سرد روی گردن شما بریزد.
  •  این کار را هر چند بار که لازم است تکرار کنید.

آب گرم موجب افزایش جریان خون در گردن می‌شود و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد و آب سرد نیز التهاب گردن را کمتر می‌کند. زمانی که در زیر دوش هستید، گردن خود را صاف بگیرید و آن را در هیچ جهتی نچرخانید.

درمان گیاهی گردن درد


سرکه سیب

سرکه‌ی سیب دارای عناصر آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب قوی‌ای است که می‌توانند درد گردن را فوراً تسکین دهند. علاوه بر این، سرکه‌ی سیب دارای چندین عنصر مغذی مورد نیاز بدن است که احتمال بروز سردرد ناشی از کمبود تغذیه‌ای را کاهش می‌دهد.

  •  یک دستمال کاغذی را در سرکه سیب غوطه‌ور کنید و سپس آن را روی قسمت مورد نظر از گردن بگذارید. بگذارید دستمال چند ساعت بماند. این کار را دوبار در روز انجام دهید تا زمانی که درد گردن خوب شود.
  •  همچنین می‌توانید به جای روش قبلی، دو فنجان آب را در وان آب خود بریزید و برای 15 دقیقه در این آب بمانید. تا زمان بهبودی کامل این کار را روزی یکبار انجام دهید.

روغن اسطوخدوس

در درمان گردن درد با طب سنتی استفاده از روغن اسطوخدوس برای تسکین درد گردن می‌تواند مفید باشد. این روغن می‌تواند همراه با ماساژ دادن بسیار موثر باشد. ماساژ دادن گردن با روغن اسطوخدوس می‌تواند گرفتگی عضلات را برطرف کرده و به شما کمک کند خواب راحت‌تری داشته باشید.

  •  برای شل شدن عضلات گردن دوش آب گرم بگیرید.
  •  کمی روغن اسطوخدوس به گردن و شانه‌های خود بزنید.
  •  با دست خود روی عضلات گردن و شانه فشار ملایمی وارد کنید و دست خود را به صورت حرکات دایره‌وار چرخش دهید و به این صورت گردن و شانه خود را 10 دقیقه ماساژ بدهید.
  •  این کار را در هر زمان که نیاز دارید انجام دهید.

شما همچنین می‌توانید روغن اسطوخدوس را با روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کنید. اگر ماساژ دادن گردن موجب درد گردن می‌شود، آن کار را نکنید.

زردچوبه

شما برای درمان خانگی گردن درد خود می‌توانید از زردچوبه نیز استفاده کنید. کرکومین یک ماده فوتوشیمیایی مهم در زردچوبه است که اثری ضدالتهاب دارد و بنابراین به تسکین درد کمک می‌کند. زردچوبه به افزایش جریان خون نیز کمک می‌کند و بنابراین روند بهبودی شما را سرعت می‌بخشد.

  •  یک قاشق چایی‌خوری زردچوبه را در یک لیوان شیر مخلوط کنید.
  •  شیر را با حرارت ملایم برای 5 دقیقه گرم کنید.
  •  شیر را از روی شعله بردارید. به آن عسل اضافه کنید و بگذارید سرد شود.
  •  این مخلوط را دوبار در روز بنوشید تا زمانی که درد شما به طور کامل برطرف شود.

زنجبیل

زنجبیل یک گیاه ضدالتهاب طبیعی است که موجب بهبود جریان خون در نواحی آسیب‌دیده بدن می‌شود. این تاثیر موجب کاهش درد و التهاب می‌شود.

  •  قطعه کوچکی از ریشه‌ی زنجبیل را ریز خرد کنید. قطعات زنجبیل را برای 10 دقیقه در دو فنجان آب بجوشانید. بگذارید جوشانده کمی خنک شود و به آن عسل اضافه کنید و آن را بنوشید. شما می‌توانید در هر روز تا سه فنجان جوشانده‌ی زنجبیل بنوشید.
  •  همچنین می‌توانید، یک‌دوم قاشق چایی‌خوری پودر زنجبیل را در یک لیوان آب حل کنید و بنوشید. شما می‌توانید تا چند روز، این نوشیدنی را سه بار در روز مصرف کنید.
  •  شما همچنین می‌توانید از زنجبیل به صورت موضعی استفاده کنید. سه قاشق غذاخوری زنجبیل تازه‌ی له شده را در یک پارچه نخی قرار دهید و پارچه را گره بزنید. این پارچه را برای 30 ثانیه در آب داغ قرار دهید. بگذارید پارچه محتوی زنجبیل سرد شود و سپس آن را برای 15 تا 20 ثانیه روی گردن خود بگذارید. می‌توانید برای تسکین در گردن این کار را چند بار در روز انجام دهید.

فلفل هندی

فلفل هندی دارای کپساسین است که تاثیر ضد درد و ضدالتهاب دارد و بنابراین درد گردن را کاهش می‌دهد.

  •  یک قاشق چایی‌خوری پودر فلفل هندی را به دو قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کنید. آن‌ها را به خوبی مخلوط کنید و سپس این روغن را به نواحی مورد نظر از گردن بمالید. این کار را تا زمان بهبودی درد، دوبار در روز انجام دهید.
  •  همچنین می‌توانید از داروخانه پماد کپساسین تهیه کنید و طبق دستور از آن استفاده کنید. شما می‌توانید این کرم را چند بار در روز استفاده کنید.

سایر توصیه‌ها و نکته‌های مفید


  •  در هنگام کار کردن، زمان‌هایی را به استراحت خود اختصاص دهید و کمی بدون استفاده از پشتی دراز بکشید.
  •  استرس خود را کاهش دهید چرا که موجب تنش عضلانی می‌شود.
  •  تمرینات تنفس شکمی را در فضای باز و ساکت انجام دهید. همچنین تکنیک‌های ریلکسیشن مانند مدیتیشن و یوگا را انجام دهید.
  •  وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید.
  •  به طور منظم شنا کنید تا عضلات گردن و کمر خود را تقویت کنید.
  •  همیشه در هنگام کار کردن روی یک صندلی راحت بنشینید.
  •  گوشی تلفن را بین گردن و شانه خود نگه ندارید.
  •  روی زیرانداز سخت بخوابید.
  •  از سیگار کشیدن خودداری کنید چرا که موجب کند شدن روند بهبودی شما می‌شود.
  •  تا زمانی که درد و خشکی عضلات گردن ادامه دارد، از رانندگی کردن خودداری کنید.